مهم‌ترین عنصر هر سکونتگاهی، ساکنان آن محدوده هستند؛ مردمانی که هریک با همه بیم‌ها و امیدهایشان، دلشان می‌خواهد در محدوده‌ای که زندگی می‌کنند، حداقل‌ها برایشان فراهم شود و در شرایط امروز دسترسی به امکانات برای آنها مهیا باشد.

14

  افرادی‌که در دل کوچه‌پسکوچه‌های شرقی‌ترین مناطق پایتخت هم زندگی می‌کنند، دوست دارند داشته‌های این گوشه از شهر، همسو با شأن مردم و زندگی در پایتخت و محله‌شان سرسبز، ‌آباد و آرام باشد. این میان فاصله شمال و جنوب و شرق و غرب تهران هم روزبه‌روز کمتر شود. شهرو محله ایده‌آل از نظر شهروندان را با عده‌ای از ساکنان مناطق شرق پایتخت در میان گذاشتیم. پاسخ‌های متنوع آنها را در ادامه مرور می‌کنیم.

اسماعیل علی‌پور/کاسب

محله‌ای عاری از زباله
محله‌های تهران هر روز با افزایش جمعیت مواجه است که این موضوع قطعاً منجر به تولید زباله انبوه می‌شود. به نظر من یکی از مسائلی که در این شهر مورد کم‌توجهی قرار گرفته، موضوع تولید زباله توسط شهروندان است. از زمانی که مخازن مکانیزه در معابر و کوچه‌ها جانمایی شدگویی حجم زباله‌های تولیدی هم بیشتر شده‌است. به نظر من یک محله‌ ایده‌آل نباید با این حجم از تولید زباله مواجه باشد. در گذشته ساعت ۹ شب همه شهروندان زباله‌های خود را بیرون از منزل می‌گذاشتند و خودرو حمل زباله، آنها را جمع‌آوری می‌کرد اما درحال‌حاضر هر فردی در هر ساعتی از شبانه‌روز که دلش می‌خواهد، مقادیر زیادی زباله درون مخازن مکانیزه رها می‌کند که باعث انتشار آلودگی می‌شود. از این‌رو بهتر است در این زمینه ابتدا در فرهنگسازی صورت بگیرد و بعد مسئولان هم بیشتر به فکر نظافت و موضوعات محیط‌زیست‌ شهر باشند.

علیرضا رحیمیان/ بازنشسته

افزایش امکانات
به نظر من یک شهر ایده‌آل، شهری به دور از فاصله طبقاتی است. شهری که محله‌های آن از لحاظ امکانات باید با همدیگر برابر باشند تا موجب تفاخر برخی افراد به هم نشود. در این صورت می‌توان امیدوار بود که شهر به سمت توسعه وترقی، پیش می‌رود. در شرق تهران هم به واسطه‌ تردد و حضوری که دارم، این موضوع در مقایسه با غرب تهران به چشم می‌آید و ساکنان اینجا هم برای خرید و گردش به ناچار به محله‌های شمالی و غربی تهران می‌روند. اگر همه امکانات در دسترس مردم هر منطقه قرار بگیرد، بی‌ تردید هم از رفت‌وآمدهای اضافی کاسته می‌شود هم آلودگی کاهش هوا می‌یابد و هم تعلق‌خاطر مردم به محل زندگی‌شان بیشتر می‌شود. در این صورت مردم در حفظ داشته‌های محله خودشان هم بیشتر حساس شده و دلسوزانه مانند اموال شخص‌شان عمل می‌کنند. من فکر می‌کنم بهترین راه برای رسیدن به محله‌ ایده‌آل افزایش امکانات و کاستن فاصله‌ها است.

آزیتا اکبری‌پور/ خانه‌دار

توسعه فضای سبز محله‌ها
من فکر می‌کنم سرسبزی و داشتن محله‌ای فرح‌بخش و نشاط ‌آور، خواسته بسیاری از مردم است. من هم دوست دارم محل سکونتم دارای بوستان‌های بسیار و سرسبز باشد و درختان آن استوار چون سرو قد بکشند و آرامش و تندرستی را به مردم محله همچون من هدیه کنند. محله ایده‌آل من هم شاداب، سرزنده و سبز است و در آنجا از شلوغی خبری نیست. در این محله مردم برای کاهش آلودگی‌های بصری و صوتی و... دست به دست هم می‌دهند و آرامش در آن برقرار است. من فکر می‌کنم هر فردی از زندگی در چنین محله‌ای لذت می‌برد و از تلاش برای‌ آبادانی آن دریغ نمی‌کند. امیدوارم مسئولان به خواسته مردم توجه و زندگی در میان دیوارهای خاکستری را برای آنها رنگی و دلپذیرتر کنند. چون این شهر به تزریق رنگ و امید و انرژی نیاز دارد. اگر مردم در میان اندوه و سیاهی زندگی کنند، نمی‌توانند برای جامعه خود هم مفید باشند.

علیرضا میرزازاده/ دانشجو

توجه  به حمل‌ونقل عمومی
تهران به‌عنوان یک کلانشهر با مشکلات مختلف از جمله ترافیک و آلودگی هوا مواجه است که به نظر من این دو معضل به ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی برمی‌گردد. اگر این ناوگان تقویت شود، هرگز شاهد این حجم از ترافیک و تردد خودروهای تک‌سرنشین نخواهیم بود و از طرفی آلودگی هوا هم کاهش می‌یابد. در یک روز عادی اگر شهروندان بخواهند از اتوبوس استفاده کنند، باید مدت زمان زیادی را در ایستگاه منتظر بمانند. در شرق تهران هم وضعیت به همین شکل است. به نظرم بهتر است هزینه‌های بیشتری در شهر صرف خرید اتوبوس و تاکسی‌های جدید شود. البته لازم است برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در میان شهروندان تبلیغات گسترده‌ای صورت بگیرد و برای استفاده‌کنندگان از وسایل حمل‌ونقل عمومی تسهیلاتی از جمله بلیت رایگان اتوبوس و مترو در نظر گرفته شود که در استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی تأثیر زیادی خواهدداشت.

علی‌اصغر جمالی/ ساکن محله مبارک‌آباد

مبارک‌آباد، محله‌ای کم‌نظیر
محله مبارک‌آباد جزو بهترین محله‌های منطقه ۴ و حتی تهران است. چون ویژگی‌های یک محله خوب را دارد. این محله به بزرگراه‌های امام علی(ع)، شهید صیادشیرازی، شهید همت و شهید بابایی ارتباط و از طریق آنها به همه جای تهران دسترسی داریم. همچنین در این محله ۳ ایستگاه مترو وجود دارد، امکانی که در کمتر محله‌ای دیده می‌شود. از نظر فضای گردشگری هم به پارک جنگلی لویزان و بوستان صدف هم نزدیک هستیم. از نظر امکانات خدماتی هم یک پایگاه اورژانس در نزدیکی بوستان صدف راه‌اندازی شده و در حداقل زمان ممکن به اهالی خدمات می‌دهد. همچنین با ورزشگاه صدف، زمین فوتبال چمن مصنوعی، سالن تیراندازی و تنیس وضعیت خوبی در سرانه‌های ورزشی داریم. یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز محله مبارک‌آباد وجود دادگاه تجدیدنظر است که اگر کار حقوقی داشته باشیم نیازی نیست به نقاط دیگر تهران برویم. آب و هوای محله هم مطلوب است و با همه این اوصاف فکر می‌کنم در یک محله کم‌نظیر سکونت دارم.

رمضان اصلاحچی/ کاسب محله قنات‌کوثر

محله را خودمان‌آباد کردیم
از سال۱۳۵۶یعنی ابتدای قطعه‌بندی زمین‌های محله قنات‌کوثر در اینجا ساکن شدم و به قول معروف خاک اینجا را خوردم. وقتی که خدماتی مثل آب، برق، گاز و تلفن در محله نبود، به زحمت خودمان با کمک همسایه‌ها امکانات را فراهم کردیم، درختان وسط بلوار شهید مطهری را با دست خودمان کاشتیم و خلاصه محله راآباد و مثل نوزاد رسیدگی کردیم تا بزرگ شد. الان هم با توجه به ساخت بزرگراه‌های اطراف محله دسترسی خوبی به نقاط مختلف تهران داریم. خوشبختانه همه مشاغل مورد نیاز که مایحتاج مردم را تأمین می‌کنند در محله وجود دارد. قنات‌کوثر، آب و هوای خوب دارد و از ترافیک و هیاهوی مرکز شهر به دور است. از نظر من اینجا بهترین جای تهران است و حاضر نیستم این محله را ترک کنم. هرچند کمبودهایی هم داریم مثلاً سرویس‌بهداشتی یا زمین بازی کودکان نداریم. یا دسترسی زیرگذر بزرگراه شهید باقری سال‌ها ست نیمه‌کاره رها شده که امیدواریم این مشکلات به‌زودی رفع شود.

کد خبر 554860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha